• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Wat je moet weten over melk....

Gepubliceerd op: 28-03-2017

Hoe zit dat nu met melk? Is het nu wel of niet goed voor je om het te drinken? En wat hebben chronische oorontstekingen bij kinderen hiermee te maken?

In de jaren 60-70-80 van de vorige eeuw werd melk gepromoot omdat het goed zou zijn voor je tanden en botten. De calcium die in melk zit zou goed zijn voor onze botten en tanden.

 

Maar wat is hier nu van waar?

 

En wat hebben chronische oorontstekingen bij kinderen hiermee te maken?

 

Redenen om geen melk te drinken:

·         In melk zit lactose, melksuiker. Om dit goed te kunnen verteren heb je het enzym lactase nodig. Na het derde levensjaar maken we lactase bijna niet meer aan. Dit betekent dat de lactose niet goed verteert wordt en dit kan leiden tot klachten als winderigheid, buikpijn, opgezette buik en diarree (dan spreek je over een lactose intolerantie)

·         De vertering van de eiwitten die in melk zitten begint al in de maag. Daar worden de eiwitten in kleine stukjes geknipt (het zoutzuur in de maag zorgt ervoor dat een enzym wordt geactiveerd die zorgt voor de eiwitsplitsing). Veel mensen hebben echter een tekort aan maagzuur waardoor de eiwitten niet goed worden afgebroken. Bacteriën in de darmen zetten deze eiwitten vervolgens om in het giftige ammoniak, wat de lever weer moet gaan uitscheiden. Dit kost jou extra energie.

·         Het bevat veel eiwitten zoals caseïne. Dit eiwit komt 4-20 keer zoveel voor als in moedermelk. Deze eiwitten bevatten antigenen die voor slijmvorming zorgen (kan voor ademhalingsproblemen zorgen)

·         Calcium is moeilijk uit caseïne te halen (te sterk gebonden). We scheiden dus grotendeels de calcium uit door de hoge concentratie eiwitten in de melk.

·         Om calcium goed te kunnen opnemen in de botten is de juiste verhouding Ca:Mg nodig (2:1) en in melk is deze 7:1. Hierdoor wordt juist magnesium uit de botten onttrokken en onvoldoende calcium opgenomen. Melk remt dus juist de calciumopname! Dit zet ook te denken want in landen waar minder zuivel gedronken wordt (bv in Azië) is ook veel minder botontkalking…

·         Melk remt de opname van vitamine D, dit vergroot weer de kans op botontkalking

·         Bij oorproblemen met kinderen, denk aan oorontstekingen is de oorzaak vaak een niet goed functionerend immuunsysteem. Dit immuunsysteem zou de slijmvliezen moeten beschermen. Wanneer je melk uit het eetpatroon haalt verdwijnen deze klachten binnen enkele weken en hoeven er bv. geen buisjes meer geplaatst te worden.

 

Veel mensen zijn overgevoelig geworden voor melk door het drinken van melk omdat we in Nederland veel zuivel binnen krijgen vanaf jongs af aan. De oorzaak hiervoor ligt in een slechte vertering van de melk. Dit kan zijn omdat de benodigde enzymen ontbreken, de darmflora niet op orde is, de darmwand beschadigd is en daardoor opnameproblemen optreden of een tekort aan maagzuur. Wanneer je vage klachten hebt zoals ontstekingen in de huid, gewrichten, luchtwegen of darm zou je eens een maand kunnen stoppen met melk om te kijken wat dat met je doet.

 

Welke alternatieven zijn er voor melk?

·         Rijstmelk

·         Sojamelk

·         Havermelk

·         Kokosmelk

 

Hoe kom je dan aan voldoende calcium?

·         Allereerst: melk is niet de enige bron van calcium die er is, dus wanneer je stopt met melk drinken hoef je niet bang te zijn voor zwakke botten en tanden

·         Het zit in groenten:

o   Boerenkool

o   Brocolli

o   Chinese kool

o   Groene kool

o   Paprika

o   Raapstelen

o   Rabarber

o   Spinazie

o   Spruitjes

o   Zuurkool

·         Het zit in zeewier, kelp en zaden (mn. Sesamzaad en zonnebloempitten)

·         Het zit in noten:

o   Amandelen

o   Hazelnoten

o   Paranoten

o   Pistachenoten

·         Verder in vijgen, volkoren graanprodukten (haver, quinoa, rogge), peulvruchten (mn kikkererwten), tofu, tomatenpuree, pure chocolade (wat een mooie reden om een lekker stukje te nemen!), sardienen, zalm, bieslook, knoflook, tahin en ingeblikte vis

UA-97226585-1